Чисте повітря або чому варто відмовитися від старого автомобіля.

З кожним роком у містах збільшується кількість автомобілів, а життєвий простір для людей зменшується. Затори і загазованість повітря стають незмінними супутниками для багатьох мегаполісів світу. Загазованість повітря у мегаполісах – проблема №1 для здоров’я і екологічного стану навколишнього середовища. На частку транспорту припадає 25-80% викидів парникових газів в атмосферу, найбільше яких виробляють приватні автомобілі – 270 г CO2/км на людину.

Шкідливі речовини з вихлопів автомобілів можуть призвести до астми, алергії, захворювань серця, раку легенів. За даними Всесвітньої асоціації охорони здоров’я, щорічно близько 3 млн. смертей пов’язано з забрудненням повітря, більшою мірою, через вихлопні гази автомобілів.

Аналізуючи досвід Європейських країн, спостерігається стійка тенденція до скорочення автомобільних викидів через впровадження політики Car-free. Постійно розширюється список міст, де повністю забороняють використання автомобілів з дизельними і бензиновими двигунами, а з’являються електромобілі.

Чи стане повітря чистіше, після того, як посилити екологічні норми? Чіткої відповіді на це питання ще нема. Але з досвіду інших країн відомо:

  • Парижу 2014 році на 1 день заборонив рух машин з парними номерами – забруднення повітря знизилося на 30%;
  • у 2000 році у Токіо заборонили всі дизельні машини без очищувачів – в результаті в місті зник смог і тепер можна побачити гору Фудзі.

Кількість місць, де обмежують права автомобілістів постійно збільшується. Наприклад у Берліні (Німеччина) забороненими для в’їзду є 3 центральні вулиці, куди заборонено в’їзд автомобілями, які не відповідають нормам Євро-6. Заборона (поки) пошириться на 2,9 км, що становить 0,05 % від дорожньої мережі німецької столиці. Під заборону потрапили всі: і легкові авто, і вантажівки, які здійснюють доставку товарів.

Цьогоріч до проєкту екологічно чистого центру приєдналися Штутгарт і Аахен (січень), Франкфурт (лютий), Дармштадт (червень), Ессен і Гельзенкірхен (липень), Майнц (вересень). У Кельні 4 центральні вулиці закрили для автомобілів, які використовують дизельне паливо. Повну або часткову заборону використання автомобілів з дизельним двигуном вводять на своїй території Дюссельдорф, Гамбург і Мюнхен. Заборона буде поетапною: спочатку дороги закриють для машин, які відповідають стандартам Євро-4 і нижче, потім з вулиць приберуть і машини стандарту Євро-5. Повністю легальними залишаться лише автомобілі з дизелем, які відповідають екологічним стандартам Євро-6. Таких на даний момент усього 2,7 мільйона по всій Німеччині.

З 2020 року транспорт з дизельними моторами, випущений до 2005 року не допускатимуть до Амстердаму. З 2022 в центральну частину Амстердама можна буде в'їжджати автобусам з двигунами внутрішнього спалювання, а з 2025-го заборонять дизельні прогулянкові катери, мотоцикли і мопеди. А вже з 2030 року зі місту буде заборонено їздити бензиновим і дизельним авто і мотоциклів. Залишаться тільки електромобілі і транспорт на водні.

У Великобританії в кінці 2017 року британський парламент навмисно завищив ціну на дизпаливо на 1 фунт. Політики також пообіцяли, що незабаром всі, хто вирішить придбати дизельне авто замість електро або бензинового повинні будуть сплатити додатковий податок в 200 фунтів стерлінгів.

Влада Ірландії оголосили про намір заборонити на території країни продажу автомобілів з будь-якими двигунами внутрішнього спалювання (ДВС), незалежно від типу палива. Спочатку країна збиралася відмовитися від автомобілів з ДВС з 2040, однак ініціативна група з мерів кількох міст запропонувала міністру з питань екології Майкл Гоув прискорити введення заборони на 10 років, щоб зробити його більш ефективним. Тобто, повністю заборонити продаж авто з ДВС в Ірландії хочуть вже в 2030 році.

З 2030 року у Швеції та Данії заборонять продавати автомобілі з ДВС. Данія також пішла ще далі і починаючи з 2035 року хочуть розпрощатися й з гібридними авто, тому що до 2050 року уряд Данії запланував повністю відмовитися від викопних видів палива і перейти на поновлювані джерела енергії.

Про намір введення заборони на продажі автомобілів з ДВС з 2030 року оголосили також у Брюселі та Ізраїлі.

Згідно зі статистикою Bloomberg, станом на сьогодні 24 європейських міста з 62 мільйонами жителів в даний час вирішили відмовитися від дизельних автомобілів в довгостроковій перспективі. 13 з цих міст хочуть заборонити як дизельні, так і бензинові автомобілі. Це, наприклад, Париж, Мадрид, Копенгаген, Лондон і Рим.

Зазначаємо, що прагнучи зробити повітря чистішим, варто відмовитися від використання автомобіля для долання невеликих відстаней або, по можливості, віддавати перевагу громадському транспорту оскільки викиди від автобуса в 3 рази менше, ніж від автомобіля.